بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)

هم‌اکنون 360 نفر با این مجموعه مرتبط هستند.

کارکردهای «انتظار» در رفع بحران های اقتصاد

یکی از ابتلائات عصر غیبت که می تواند در صورت غفلت و عدم رعایت الزامات انتظار، ما را از مسیر منحرف کند، مشکلات اقتصادی است که به دلیل تاثیر بر همه جوانب زندگی انسان، می تواند صبر و شکیبایی را از او بگیرد و آسیب پذیرش کند.
مرور بر روایات مهدوی که به بایدهای انتظار اشاره دارد و نیز سخن بزرگان که انتظار را نیازمند ملزومات و بایدهایی می دانند، نشان می دهد که انتظار فقط کنج خانه و سجاده نشستن و گفتن «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» نیست بلکه انتظار مختصاتی دارد و اساساً انتظار، عمل و رفتار است نه صرفاً حالتی روحی و معنوی.
مهم آنکه این رفتار و عمل باید در شرایط سخت و پیچیده و اصطلاحاً مشکلات و چالش ها بهتر و بیشتر بروز و ظهور داشته باشد تا بتواند منتظر را به سلامت از مسیر پرپیچ و خم غیبت و ابتلائات ناشی از عدم ظهور امام(عج) عبور دهد، برای همین است که نسبت به صبر و شکیب در عصر غیبت توصیه های بسیار شده است.

چالش های عصر غیبت چهار دسته اند
حجت الاسلام محمدرضا نصوری، معاون تبلیغ و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت درباره اینکه آیا می توان بحران ها و مشکلات اقتصادی را از ابتلائات آخرالزمانی در عصر غیبت دانست، گفت: چالش های عصر غیبت معمولاً چهار دسته اند: فترت، حیرت، فتنه و یأس؛ با غیبت امام عصر(عج) چون مردم از حجت خدا فاصله می گیرند، فترت رخ می دهد و در پی آن حیرت و سرگردانیِ مردم بروز می کند و سپس تهاجمات و فتنه ها افزایش یافته و بدعت ها و خرافات رواج می یابند و در نتیجه یأس حاکم شده و انسان را در تاریکی قرار می دهد.

وی تصریح کرد: از این رو، مبارزه با این روند باید عالمانه باشد، یعنی باید نگاه ما توام با فاصله گرفتن از جهل و نادانی و در مقابل حرکت به سوی توحید باشد. برای همین باید در مرحله حیرت در پی دلیل باشیم تا سردرگم نشویم، در هنگام فتنه باید موضع دفاعی داشته باشیم چنان که امام عصر(عج) از ما انتظار دارند وقتی یاس و ناامیدی رخ می دهد، انسان روحیه امید و نجات بخشی داشته باشد؛ در این میان ابتدا باید اندیشمندان و متفکران زمینه سازی کنند تا مردم اضطرارِ نیاز به حضور ولی خدا را احساس کنند.
نصوری اضافه کرد: باید توجه داشت اگر نگاه ما عالمانه باشد و علما و نخبگان ورود کنند انسان را به سوی نگاه توحیدی می برند و آنگاه است که دیگر ربا در اقتصاد راه نمی یابد و آسیب هایی مثل احتکار و باندبازی و جناح گرایی معنای خود را از دست می دهد.

انتظار بدون عمل فایده ندارد
حجت الاسلام نصوری با بیان اینکه اکثر مشکلات امروز در سایه فاصله گرفتن از نگاه توحیدی رخ داده است، ابراز کرد: اگرچه هستند کسانی که به جای دین نقش آفرینی می کنند اما اهل بیت علیهم السلام درصدد مهندسی رفتار انسان ها بر اساس تعالیم قرآن و عترت(ع) هستند؛ وقتی درصدد زمینه سازی ظهور هستیم اما سبک رفتاری مان متفاوت است، به نتیجه نمی رسیم.
وی تاکید کرد: وقتی در بازار امروزی نه تنها به فقرا و نیازمندان توجهی نشده بلکه به ارزش ها حمله می کنند، مثل وجود ربا در اقتصاد، بی حجابی در اجتماع، زیر پا گذاشتن حدود بیت المال و ... این یعنی حرکت به سمت غربی شدن جامعه؛ لذا باید نظارت و توجه به دستورات و برنامه های دینی در دستور کار بوده و دستگاه نظارتی بر رفتار انسان با خود، خدا، اجتماع و دیگران فعال باشد، اگر به وجود خدا به عنوان شاهد و ناظر باور نداشته باشیم به سوی ظهور نمی رویم.

رفتار منتظران نباید یاس آور باشد
نصوری افزود: اگر می خواهیم به سوی ظهور پیش برویم، باید در رفتارهایمان که جامعه را متاثر می کند، تجدیدنظر کنیم تا خروجی آن یاس و ناامیدی نباشد. راه چاره این است که نگاه عالمانه به توحید و خدای متعال داشته باشیم و در مسیری قرار بگیریم که معنویت محور و توام با اخلاص باشد، اینچنین است که اموال احتکار نمی شود و قوانین اقتصادی را دور نمی زنیم و ... اینها همه دست منتظران است.
وی درباره وظیفه منتظران در بحران های اقتصادی اجتماعی، تاکید کرد: مهدی باوران و مهدی یاوران در جامعه