بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)

هم‌اکنون 550 نفر با این مجموعه مرتبط هستند.

حجت الاسلام پناهیان: اولین عنصر انتظار، عدم رضایت و اعتراض عمیق به وضع موجود است.

یکصد و سی و یکمین نشست از سلسله نشست‌های فرهنگ مهدوی با عنوان «جوانان عصر ظهور و زیستن منتظرانه» پنجشنبه ۳۰ خرداد در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. در این نشست حجت الاسلام علیرضا پناهیان و اسماعیل شفیعی سروستانی به سخنرانی پرداختند.
حجت الاسلام علیرضا پناهیان در ابتدی این مراسم گفت: اولین عنصر انتظار، عدم رضایت و اعتراض عمیق به وضع موجود است. از فرصت اعتراض‌های سطحی موجود در جامعه باید استفاده کنیم و این اعتراضات سطحی را عمیق کنیم و آن را به فرصتی برای بیان مباحث مهدوی تبدیل کنیم. جوان است که می‌تواند از اعتراضات سطحی عبور کند و آن را عمق ببخشد. باید بسته‌هایی تعریف کنیم که اولاً اعتراض را بر انگیزد و ثانیاً اعتراضات را جهت دهد و عمیق کند؛ به ویژه در میان جوان ها.
وی افزود: در بسیاری از آموزش‌های دینی عنصر اعتراض و عدم اکتفا به وضع موجود نیست. نبوت و امامتی درس می‌دهیم که اعتراض به نبودن امام در آن نیست. کجاست آن آموزش دینی که من را معترض به وضع موجود بکند؟ دین برای قناعت به کم و حداقل نیامد. دین آمد تا انسان‌ها را آتش بزند. امیرالمومنین گفت: اگر کوه من را دوست داشته باشد متلاشی می‌شود. چرا متلاشی می‌شود؟ چون نمی‌تواند وضع موجود را تحمل کند. چرا مجالس مختلف برای آقا امام زمان برگزار می‌شود، اما مردم برای ظهور تشنه‌تر نمی‌شوند؟ مجالس نوحه و روضه برای این نیست که برای امام حسین (ع) گریه کنیم و بعد هم به خانه برویم.
علیرضا پناهیان سپس گفت: اعتراض به وضع موجود گاهی وجود دارد، اما عمیق و جهت دار نیست. اصل اعتراض آن جاست که بقیه الله الاعظم در زمین حاکم نیست. مردم در نماز عید فطر باید زاری کنند برای اینکه آقایشان نیست تا پشت سر او نماز بخوانند. فضای ما زیاد امام زمانی نیست.
وی سپس خاطرنشان کرد: دومین عنصر، تصور وضع مطلوب است. پیشنهاد می کنم یک نهضت ترجمه به زبان های بین المللی با ادبیات فرادینی برای شناساندن مهدی موعود به جهانیان شکل بدهید.
علیرضا پناهیان اضافه کرد: مردم کشور‌های مختلف اعتراضات متعددی دارند، اما تصور وضع مطلوب را ندارند. اگر تصور وضع مطلوب برایشان به وجود بیاید جنبش وال استریت و جنبش شنبه‌های فرانسه ادامه پیدا می‌کند و رژیم‌های مستند را فرو می‌نشانند. کسانی که بهتر از همه وضع مطلوب را دریافت می‌کنند و عاشقش می‌شوند جوان‌ها هستند. اینکه صرفاً بگوییم بعد از ظهور اوضاع درست می‌شود کافی نیست باید دقیق توضیح دهیم، اما در این زمینه بسیار بی سواد هستیم. گفتگو‌های این چنینی را آغاز نکرده ایم. درباره حقانیت موعود هزاران کتاب نوشته ایم، اما باید توصیف وضع مطلوب را انجام دهیم تا بتوان آن را تصور کرد.
وی اظهار داشت: درباره اثبات معاد هم کتاب زیاد داریم، اما آن را توصیف نمی‌کنیم. در حالی که خداوند در قرآن قیامت را توصیف می‌کند. اینکه بگوییم زمین پر از عدالت می‌شود کافی نیست باید توصیف کنیم که چگونه این اتفاق می‌افتد. دولت امام زمان چگونه است؟ چه بخش‌هایی دارد؟ مسایل مختلف اجتماعی را چگونه مدیریت می‌کند؟ یک تصور مبهمی داریم حال آنکه همین تصور مبهم هم در بیرون از کشور ما و برای مردم جهان وجود ندارد.
علیرضا پناهیان افزود: سومین عنصر انتظار، علاقه به وضع مطلوب است. این علاقه باید عواطف انسان را به کار بیندازد، انسان گریه کند و به شور بیاید و این مسایل برای جوان‌ها رقم می‌خورد. جوان است که عواطف دارد و به شور می‌آید. مجلس امام زمان باید سرشار از احساسات باشد. هر که دیوانه ز. عشق تو نشد عاقل نیست. کنسرت‌ها را دیده اید؟ معارفی بیان نمی‌شود و جوان‌ها فقط برای لذت بردن می‌آیند. آیا می‌شود محافلی مهدوی برگزار کنید تا من فقط برای لذت بردن بیایم؟ مردم جهان هیجان را دوست دارند به همین دلیل به دنبال موسیقی رفته اند. تصور نکنید مردم فساد را دوست دارند؛ خیر، هیجان را دوست دارند.
وی در ادامه گفت: البته با اینکه مردم اطلاعات کمی از امام زمان (عج) دارند، اما ایشان تأثیرات خود را گذاشته اند. مهم‌ترین روزی‌ای که خدا به امام زمان (عج) اختصاص داده است محبوبیت است. بعد از ظهور، سرگرم به عشق حضرت هستیم و لذتش را می‌بریم.
پناهیان عنصر بعدی انتظار را اقدام دانست و افزود: عنصر اقدام نیز جز از جوان‌ها و جوانمردان بر نمی‌آید. مانند ابراهیم هادی ها. فرهنگ پهلوانی و جوانمردی و مروت چقدر در روایات ما تأکید شده است. در عنصر اقدام، حرکت‌ها باید جوانمردانه باشد. مثلاً قدم برداشتن به سوی مساوات. فرض کنید من یک ماشین ۱۰۰ میلیونی داشته باشم، اما رفیق من ماشین نداشته باشد. بیایم بگویم ماشینم را می‌فروشم تا هر دوی ما یک ماشین ۵۰ میلیونی داشته باشیم.
وی سپس عنوان کرد: بخشی از اقدام برای پایان دوران انتظار و غربت حضرت بر عهده ماست. کمک به حرکت‌هایی که در سوریه، یمن و … می‌شود بخشی از این اقدامات است. اگر بگوییم چرا باید کمک کنیم نامردیم و بویی از جوانمردی و مروت نبرده ایم. پیشنهاد می‌کنم گلخانه‌هایی را برای آمادگی برای ظهور ایجاد کنیم. از امام زمان پرسیدند چرا ظهور نمی‌کنید؟ حضرت فرمود: مرز مالکیت را بین خود برداشته اید؟ این هم جز از جوان‌ها بر نمی‌آید. حتماً دیده اید که جوان‌ها با هم گاهی این گونه عمل می‌کنند.
علیرضا پناهیان همچنین گفت: اخیراً حضرت آقا فرمودند: بروید و دولتی جوان و انقلابی درست کنید. این را به این دلیل گفتند، چون سیاستمداران ما باید جوان باشند. حضرت آقا در بیانیه گام دوم بار‌ها از جوانان یاد کردند. این همه تأکید بر جوان گرایی نشان می‌دهد که خیلی فاصله داریم. در انتخابات بعدی انتخابات را امام زمانی کنید. نگذارید کسی که نمی‌تواند به یاری حضرت برود به مجلس برود. وقتی عناصر انتظار را انسان نگاه می‌کند می‌بیند که با جوانان انطباق دارد. در زمان ظهور هر جوانی استعداد خود را می‌شناسد و می‌تواند آن را شکوفا کند و امکان دارد به آن برسد. برای این مسأله تلاش کنید. در زمان ظهور هیچکس به خاطر پول نیاز به کار ندارد و نگران فقر نیست بلکه برای خلاقیت کار می‌کند. کار کردن و تحصیل علم سرگرمی است. کسانی که اهل کار هستند می‌فهمند سرگرمی خلاقیت چقدر قیمتی است.
وی افزود: در زمان ظهور حضرت هیچ گنهکاری سرزنش نمی‌شود، مومنین متواضع ترند و خود را به خدا بدهکارتر می‌بینند و هیچکس کینه مومنین را به دل ندارد. اینکه نقش حضرت چیست که اوضاع چنین می‌شود را باید تشریح کرد. حضرت آیت الله بهجت می‌گفت: خودتان را در محضر حضرت ولیعصر ببینید. اگر بدانید حرف هایتان را حضرت می‌شنوند زندگی تان به گونه‌ای دیگر می‌شود. امروز هم می‌توان از ارتباط با حضرت و حضور او بهره برد. جوان‌ها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. جوانان را این گونه با حضرت آشنا کنید. ظهور و فرج امام زمان برای تک تک افراد می‌تواند همین جمعه محقق شود. از او بخواهیم که برای ما زودتر ظهور کند.
مرغ خیال کس را کس بال و پر نه بندد / هر جا پرد بر او کس راه گذر نه بندد
امام زمان مشتاق است و منتظر است. ان شا الله امام زمانی‌تر بشویم و آن گونه دلداده شویم که اگر حضرت را ندیدیم مریض شویم.
در ادامه و در پاسخ به سوالات شرکت کنندگان در مراسم، حجت الاسلام علیرضا پناهیان به بیان نکات زیر پرداخت:
پناهیان گفت: تصور شما از زمان ظهور باید واقعی باشد. دنیا تا هست آدم بد، مشکلات، سوء تفاهم، نرسیدن به بسیاری از آرزو‌های مادی، پیری و مرگ و میر، شکست‌ها و آزمایشات الهی و … وجود دارد. بعد از ظهور هم بسیاری از مشکلات باقی می‌ماند، اما بسیار بهتر می‌شود که ما این قدر برایش تبلیغ می‌کنیم. بعد از ظهور هم افراد بد می‌توانند بد باقی بمانند و توطئه یک باند مخوفی آن قدر گسترده شود تا حضرت را به شهادت برسانند. در روایتی است که حضرت آدم به این خاطر فریب ابلیس را خورد که ابلیس به خدا قسم خورد و حضرت آدم نمی‌دانست قسم او دروغ است.
علیرضا پناهیان افزود: از دل صحنه‌های خوب هم صحنه‌های بد بیرون می‌آید. در زمان ظهور، حضرت با ابلیس مقابله می‌کنند، اما ابلیس تنها عامل گناهان ما نیست. ابلیس موثر در گناهان ماست و نه مقصر. الان و قبل از ظهور هم به هر نسبتی که تحت ولایت حضرت ولیعصر (عج) قرار بگیریم عصمت از ابلیس پیدا می‌کنیم. وقایعی مانند انتخابات، فرصت امتحان ماست و تمرینی برای زمان ظهور است. تلاش کنید خودتان را محبوب مردم کنیم و عزت پیدا کنید و در لحظات حساس، این عزت را خرج مصالح سیاسی کنید. در نماز عید فطر هر سال بی بی سی با گوگل عکس می‌اندازد و به نفر می‌شمارد که هر سال آیا تعداد بیشتر شده و یا کمتر. سعی کنید در این نماز همیشه بیش از پیش حضور پیدا کنید.
وی همچنین اظهار کرد: مفهوم رضا و قناعت درباره مقدرات خداوند است، اما مربوط به اقامه حق نیست. اقامه حق انجام نشده و به انسان‌ها واگذار شده است. فردی از امام صادق (ع) پرسید که ما یاران شما اجرمان بیشتر است یا یاران حضرت ولیعصر (عج) در زمان ظهور؟ حضرت فرمود: شما، چون امام شما غریب است و خودتان هم غریب هستید. پرسید پس چرا دعا کنیم که ظهور رخ دهد؟ جواب حضرت عاشقانه بود. فرمود: دلت می‌آید حق پشت پرده بماند و مردم جهان روشن نشوند؟ این قناعت بد است که ما قانع شویم حضرت نیاید. درباره اقامه حق نباید قناعت داشت.
علیرضا پناهیان همچنین در بیان اقدامات عملی‌ای که می‌توانیم انجام دهیم عنوان کرد: تأسیس مهد کودک و مدرسه، ارتباط با خارج از کشور، کار سیاسی برای رأی آوردن افراد صالح، روشنگری و حساسیت نسبت به مسایل سیاسی و جهاد در عرصه سیاسی و … از جمله اقداماتی است که امروز می‌توانیم انجام دهیم.

به نقل از خبرگزاری دانشجو با تلخیص
آخرین ویرایش
در 1398/4/5 13:06

مطالب پربازدید را ببینید
و یا به فهرست بازگردید.

بازگشت به ابتدای صفحه

تلفن
نشانی
021-88998600
تهران، خیابان انقلاب، خیابان قدس، نبش خیابان قدس و ایتالیا، پلاک 98
پیامک
30001366